Negarawan

Negarawan

Tuesday 11 March 2014

INILAH SEBABNYA BEKAS MUFTI INI SANGAT SESUAI BERSAMA PAKATAN !


Saya agak kerap mengikuti penulisan atau pandangan Dr Mohd Asri Zainul Abidin, mantan Mufti Perlis yang dikatakan agak kritis dan berani dalam mengkritik . Tapi saya menyedari bahawa Dr Asri hanya kerap mengkritik apa sahaja yang dilakukan oleh UMNO dan BN.

Saya berpandangan sebagai orang muda Dr Asri agak ghairah dengan sorakan dan tepukan. Barangkali Dr Asri mahukan pengiktirafan sehingga beliau selalu mencari peluang untuk berbeza.


Secara psikologi perlakuan ini bermakna Dr Asri 'lebih tinggi' dari Nik Aziz.

Terkini Dr Asri mengutuk perbuatan Mahaguru Ibrahim Mat Zin yang dikatakan cuba membantu usaha mengesan MH 370. 'Tahyul, khurafat , bodoh dan tidak Islam'.

Saya tidak tahu apa faktor yang menyebabkan Dr Asri berkata begitu. Mungkinkah peralatan yang digunakan, ayat yang dibaca atau cara bagaimana pertolongan itu dibuat.

Jika Dr Asri bimbang orang bukan Islam jadi keliru, saya fikir kenyataan Dr Asri jauh lebih mengelirukan bukan sahaja orang bukan Islam tetapi orang Islam sendiri.

Saya tidak ingin mengatakan Dr Asri salah tetapi caranya amat salah. Menghukum tanpa mengetahui apa sebenarnya berlaku.

Saya ingin mengingatkan Dr Asri, jika cara itu salah, turunlah. Tunjukkan cara yang betul dan buktikan cara yang kita lihat itu salah. Jangan bercakap secara umum kemudian menunggu lagi peluang untuk bercakap dan mengata itu salah dan ini salah.

Dr Asri sangat terpengaruh dengan PAS. Saya ingin bertanya,  adakah Dr Asri dapat buktikan bahawa ' rawatan Islam ' yang sekarang ini digunakan oleh PAS sebagai senjata itu betul.

Tidakkah tokoh PAS yang berwajah agama lebih memperlekehkan al Quran bila merawat menggunakan ayat al Quran, bila sakit pergi ke hospital ?

Usah takbur ustaz...agama tidak terbangun atas takbur dan ria'...


No comments:

Post a Comment