Negarawan

Negarawan

Sunday, 29 December 2013

RM 3.75 BILLION BUKAN JUMLAH YANG KECIL


Saya suka cara begini dilakukan. Letakkan sesuatu di tempat yang betul dan tepat. Biarkan para pegawai yang membuat pengumuman . Jika Datuk Seri Hishamuddin seorang yang percaya kepada pendekatan populis, pasti beliau sendiri akan menyampaikan berita besar ini.


Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran ( JHEV )Angkatan Tentera Malaysia, Datuk Mohd Noor Daud mengumumkan Kerajaan telah membelanjakan sejumlah RM 3.75 b untuk menjaga kebajikan bekas tentera untuk tahun 2013.

Ini termasuk peruntukan persaraan dan perubatan bekas bekas tentera.
Perincian peruntukan adalah seperti berikut :-

1. Faedah persaraan                              RM 1.9 b
2. Kemudahan rawatan                         RM  56 juta
3. Pengurusan jenazah                          RM  2.3 juta
4. Sumbangan balu                                 RM   84 juta
5. Imbuhan sara hidup                           RM   7 juta
6. Bantuan persekolahan                       RM  1 juta
7. Sumbangan sambung belajar           RM  6.4 juta
8. Peralatan perubatan                          RM  250,000

Ini sebahagian daripada petanda keperihatinan kerajaan kepada bekas tentera kita yang banyak berjasa kepada agama, bangsa dan tanahair.

Ada banyak lagi yang telah dan akan terus dilakukan. Kadangkala saya fikir perkara begini perlu didedahkan kepada umum bagi menjawab pelbagai fitnah dan tohmahan.

Perkara perkara beginilah yang samada disedari atau tidak telah membolehkan kerajaan UMNO/BN terus bertahan.


Saya berasa kagum kepada DS Hishamuddin, tanpa banyak bercakap dan bermedia, beliau telah berjaya melakukan sesuatu yang amat baik. Secara kemanusiaan membantu bekas tentera dan keluarga mereka dan secara politik telah mengangkat imej Kerajaan UMNO/ BN.


Thursday, 26 December 2013

SEMUA NEGERI DILANDA HUJAN, PERAK DILANDA KEMARAU !


Inilah rumusan teman teman samada yang aktif berpolitik mahupun pemerhati pasif.
Parlimen Bagan Datoh dan Tapah, Dewan Undangan Negeri Lubuk Merbau, Manong dan Rungkup sedang berada dalam keadaan tidak menentu.

Saya tidak berhasrat bahkan tidak mampu menelah apa yang akan berlaku sebenarnya kerana Mahkamah Pilihanraya akan membuat keputusan. Barangkali PRK akan berlaku.

Harapan kita yang mengasihi UMNO, biarlah keputusan berpihak kepada kita. Namun hakikatnya Kerajaan UMNO/BN yang ditohmah dengan pelbagai fitnah dan tohmahan tidak mungkin akan menentukan keputusan mahkamah. Mahkamah kita sebenarnya bebas daripada sebarang campurtangan kerajaan. Ironinya, Anwar Ibrahim telah berkali kali cuba mengganggu sistem kehakiman.

Apa yang ingin saya tekankan ialah betapa Kerajaan UMNO/ BN  wajib melaksanakan
segala janji pilihanraya sebaik sahaja keputusan pilihanraya umum diisytiharkan. Kita tidak tahu apakah secara tiba tiba sesuatu berlaku dan PRK terpaksa diadakan.

Bukan hanya Kerajaan, UMNO juga tidak boleh begitu banyak bercuti. Saya mendengar terdapat banyak rombongan diadakan bagi meraikan kejayaan dalam pilihanraya namun yang terlibat hanya pemimpin cawangan dan Bahagian.

Malang pula ( sekiranya benar ), ada Wakil Rakyat UMNO belum benar benar memberikan perkhidmatan sejak selesai PRU 13. Rakyat serta merta membuat penilaian dan sudah tentu segera pula menghukum kerana kecewa.

Bayangkan bagaimana juru kempen, Jalinan Rakyat, penceramah mahu berkempen dan meminta pengundi mengundi UMNO/BN dengan slogan Rakyat di Dahulukan sedangkan hakikatnya rakyat tidak gembira ?

Bagaimana Pak Tam, Mak Cik Leha, Nenek Tom harus diterangkan tentang penyusunan semula subsidi ? Bagaimana Chu Khalid, Tok Moh Harun mahu dijelaskan tentang kejayaan Kerajaan UMNO mengangkat tahap ekonomi sedangkan kehidupan rasanya semakin sukar ?

Inilah antara kepanasan Perak akhir akhir ini. Mungkin ada pakar dari puncak menara gading akan diturunkan ke kampung kampung untuk membantu UMNO.
Namun tentunya para pendeta belum tentu mampu meranduk semak samun hujung kampung.

Saya yakin pemimpin parti yang baru dipilih ada jawapan kepada segala kerisauan ini. Silap dalam mencatur, Perak mungkin beralih angin...


Sunday, 22 December 2013

TONY PUA SAKIT HATI MEMBACA CERITA INI !


Satu ketika DAP pernah menyarankan keanggotaan Angkatan Tentera Malaysia dikurangkan. Kali kedua DAP mencadangkan agar istilah MELAYU pada Askar Melayu Di Raja ditiadakan sebagai menghormati konsep 1 Malaysia.

Sebenarnya DAP tahu dengan pasti, Pasukan Tentera Malaysia adalah aset kerajaan yang amat berharga. Ketaatan mereka kepada Yang DiPertuan Agung tiada siapapun boleh nafikan. Ini bermakna tiada cara lain bagi menggantikan kerajaan selain demokrasi.

Hari ini Utusan Malaysia melaporkan sesuatu yang mungkin menambahkan luka DAP!

Baca di sini...


Tentera bukan parti politik. Mereka kakitangan kerajaan yang setia berjuang demi agama, bangsa dan tanahair. Mereka tidak akan terganggu dengan tohmah dan retorik politik.

Mereka berada di mana mana medan mereka diperlukan. Saya dengar mereka amat cemerlang dalam membantu mangsa banjir baru baru ini. Dan saya amat yakin mereka akan terus cemerlang di bawah pemimpin yang menghargai mereka.

Dalam masa yang sama, sekalung tahniah kita ucapkan kepada YB Datuk Seri Hishamuddin Hussein, Menteri Pertahanan kerana kejayaannya memimpin pasukan yang amat penting ini.


Saturday, 21 December 2013

JANGAN SALAHKAN RAFIZI KERANA DIA BIJAK


Minggu ini sahaja Rafizi Ramli, Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat ( PKR ), tampil dengan dua berita besar. Peguam Negara terlibat dalam salah guna kuasa dan rasuah serta Kerajaan telah menghabiskan 5.6 bilion ringgit untuk tujuan yang tidak menguntungkan.

                                       Kenangan indah Rafizi bersama Anwar Ibrahim

Maka bersuaralah pelbagai pihak khasnya NGO mengkritik Rafizi, mengatakan Rafizi berbohong. Kenyataan Rafizi disiarkan di dalam Malaysian Insider, dipetik oleh blog blog pembangkang.

Manakala kritikan terhadap beliau dan tuduhan beliau berbohong tersiar dalam Utusan Malaysia atau Mingguan Malaysia. Kita boleh bayangkan bagaimana berkesannya strategi yang digunakan oleh Rafizi. Usah berbincang tentang benar atau bohong. Ini tidak penting. Yang penting persepsi telah berjaya diwujudkan.

                                                             Anak didik...

Saya mengesan keberanian Rafizi mengeluarkan berita fitnah ini adalah disebabkan kegagalan pihak yang difitnah membezakan antara ' isu undang undang dan isu politik '. Pembangkang lebih bijak menggunakan undang undang dan mahkamah untuk menutup mulut pihak lawan.

Rafizi tahu dan pernah berlakupun, tokoh politik UMNO ( entah mengapa ), tidak akan menyaman beliau. Begitu juga pemimpin kanan kerajaan. Rafizi mempunyai kaedah supaya tidak disaman.

Kadangkala kita sendiri menjadi ' hampir percaya ' kepada apa yang Rafizi katakan.
Kita menunggu Rafizi disaman, akhirnya ia tidak berlaku. Rafizi tampil pula dengan 
'perkara ' baru sedangkan perkara lama yang ditimbulkannya telah tertanam dalam kepercayaan rakyat.

Saya yakin perkara ini akan berlarutan hinggalah menjelang PRU 14. Pada ketika itu rakyat Malaysia sudah yakin bahawa segala yang Rafizi katakan adalah benar belaka!


Wednesday, 18 December 2013

KENAPA SHAH ALAM ? APA KHALID SAMAD BUAT ?


Sebelum ini kita sudah mendengar usaha usaha menyebarkan Agama Kristian giat dijalankan. Tetapi usaha usaha ini digerakkan di kawasan luar bandar atau pedalaman. Penduduk di pedalaman Sabah dan Sarawak jadi fokus kumpulan ini.

Kemudian kita juga mendengar usaha Kristianisasi ini dilakukan secara sulit khasnya kepada remaja yang bermasalah dan bergelandangan.

Hari ini akhbar melaporkan gerakan menyebarkan Kristian ini sudah mula dilakukan secara terbuka di Shah Alam. Kumpulan ini dikatakan diketuai oleh seorang lelaki warganegara Amerika Syarikat dan fasih berbahasa Melayu.

Maka kita tertanya tanya mengapa Shah Alam menjadi tumpuan mereka ?

Saya percaya kumpulan ini mensasarkan Shah Alam kerana di sini letaknya Pusat Pengajian Tinggi yang penuntutnya  terdiri daripada Orang Melayu Islam. Mereka percaya anak anak yang baru terpisah dengan keluarga ini mudah digoda untuk bersama dengan mereka.

Kumpulan ini dikatakan mula bergerak pada awal tahun ini dan terlebih dahulu membina hubungan dengan kumpulan sasaran mereka. Kemudian mereka akan menghadiahkan sasaran mereka dengan buku dan makalah yang turut menggunakan kalimah ALLAH sebagai Tuhan.

Maka saya ingin bertanya kepada Ahli Parlimen PAS yang mewakili Shah Alam, YB Khalid Samad..adakah beliau sedar bahaya besar yang sedang melanda umat Islam di Shah Alam? Tidakkah beliau bimbang, sebagai pemimpin di Shah Alam yang menjadikan Islam ( kononnya ) sebagai matlamat, Islam sedang diceroboh secara terbuka?

Atau mungkinkah Khalid menganggap ini sebahagian daripada liberalisme yang sedang diperjuangkan oleh kalangan tertentu ?


                Kristian sedang bertapak di kawasannya. Apa tindakan Khalid ?



Tuesday, 17 December 2013

NOTA KEPADA ROSMAH MANSOR


Beberapa Blog teman teman semalam menyiarkan kenyataan Datuk Paduka Rosmah Mansor yang merupakan jawapan kepada pelbagai tohmahan dan fitnah yang dilemparkan barangkali oleh pembangkang dan menjadi bualan umum.

Baca di sini...


Saya bersimpati. Kadang kala saya sendiri merasakan betapa ' melampaunya' tohmahan yang dilemparkan. Saya harap Rosmah dapat bersabar mendepani segala yang berlaku ini.

Dalam masa yang sama, saya ingin memberikan pandangan. Kalaulah ada sesiapa yang dapat menyampaikan pandangan ini kepada Rosmah...

Sebahagian daripada penjelasan yang diberikan oleh Rosmah semalam hakikatnya bukan menjawab keseluruhan harapan rakyat. Ada lagi yang rakyat mahukan yang barangkali tidak sampai kepada Rosmah. Rakyat mahu misalnya Rosmah menutup aurat. Maaf, ada orang berpandangan ini amat peribadi tetapi  menjadi isteri PM menyebabkan tidak banyak perkara menjadi persoalan  peribadi.

Dalam pada DS Najib kelihatan amat cenderung kepada Islam ( dengan menjemput Ustaz Kazim sbg contoh ), alangkah baiknya jika Rosmah dapat menyelesaikan kewajipan asas ini.

Isu yang tidak boleh dihujah...

Rosmah juga boleh menyumbang di belakang tabir. Jadikan Dr Siti Hasmah sebagai contoh. Umum menyedari Siti Hasmah amat dominan di sebalik pencapaian cemerlang Dr Mahathir. Apabila Rosmah Mansor begitu ke depan, maka mudah kelemahan ' dicipta ' oleh musuh.

Bayangkan dalam Bajet Negara, peruntukan diberikan khusus untuk Program Permata yang dikatakan sebagai program Rosmah. Ada baiknya barangkali, tapi ianya di luar kebiasaan. Mungkin Rosmah boleh jadi ' penaung lantikan ' bukan peneraju program berkenaan.

Sebagai langkah selamat, mungkin Rosmah tidak begitu mesra media. Umum sebenarnya tahu sebagai isteri Perdana Menteri , Rosmah adalah tulang belakang DS Najib. Kadangkala publisiti mendedahkan Rosmah kepada tohmahan.

Banyak lagi yang boleh dibincangkan namun saya ingin membuat rumusan. Kita tidak boleh mengubah arah angin bertiup tetapi kita boleh sesuaikan layar kapal kita untuk pastikan kita tidak tersasar daripada tujuan kita.


Monday, 16 December 2013

TOKOH ' LAMBAI ' NI MACAM DAH TAK WUJUD YER..?



Tiba tiba saya teringat kepada DS Nizar Jamaluddin. Diberitakan baru baru ini YB Nizar ditegur di dalam DUN Perak kerana mentafsir secara salah ayat Al Quran. Teguran dibuat oleh YB Manjoi dan Nizar dikatakan langsung tidak memberikan sebarang respond.

Saya juga mendengar cerita daripada rakan rakan dalam PAS Perak betapa Nizar sebenarnya sedang mengalami zaman kejatuhan, benarkah ?




Saturday, 14 December 2013

SEJARAH PAK LAH AKAN BERULANG !


Saya pasti . Tanda tandanya telah mula kelihatan.

1. Datuk Seri ( DS ) Najib tidak peduli. Walaupun di mulutnya sentiasa menyebut rakyat di hatinya namun hakikatnya DS Najib tidak peduli perasaan rakyat. Rakyat sedang kecewa, marah dan akhirnya akan hilang kepercayaan kepada kerajaan.

Kenaikan harga barang, kenaikan tarif elektrik dan terbaru kenaikan kadar tol. Semua ini adalah beban berat yang dipaksakan ke atas rakyat.

Sangat memualkan bila justifikasi begini diberikan, ' Tidak adil untuk terus memberikan subsidi sedangkan orang luar bandar tidak menggunakan lebuhraya'.

Mari kita bercakap di luar kebijaksanaan ekonomi. Orang luar bandar umumnya orang tua. Anak anak mereka bekerja di bandar. Bila kadar tol naik, mereka pasti terjejas. Jika sebelum ini mereka balik ke kampung menjenguk ibu bapa 3 kali setahun, kini mereka terpaksa balik sekali setahun.

Kenderaan perdagangan akan melalui tol. Apabila kadar tol naik 10 sen sekilometer ( katakan ), mereka akan naikkan harga beras 50 sen sekilogram. Begitu juga barangan lain. Tidakkan nanti orang kampung juga terjejas.

2. Sejak memegang tampuk kuasa, orang ramai bercakap tentang kuasa orang orang sekeliling yang amat DS kasihi. Rosmah Mansur, Omar Ong,Khalid Mohd, Sahlan Ismail dan ramai lagi. Mereka ( sekurang kurangnya ) dilihat amat berkuasa. Bayangkan jika Rosmah mempunyai bajetnya sendiri ?

Khalid Mohd, Sahlan Ismail dikaitkan dengan manipulasi peruntukan pilihanraya yang sangat besar sedangkan kualiti penyampaian tidak sehebat mana. Omar Ong menguasai Petronas sehingga Tun Mahathir terkilan dan meletak jawatan. Semua ini bukan tidak benar tetapi inilah persepsinya.

3.  Pemilihan calon PRU 13. Saya fikir UMNO bertahan bukan kerana rakyat mahukan UMNO. Tetapi umat Melayu ' takut ' kepada pembangkang. Ketakutan ini tak kan kekal. Percayalah, bila Umat Melayu rasa berada di bawah UMNO bukan lagi ' selamat ' maka Umat Melayu akan mencari payung lain. 

Nampaknya pembangkang amat bijak mengangguk di air keruh. Mereka datang menawarkan ubat sewaktu rakyat sedang derita kesakitan. 

4.  DS gagal meletakkan UMNO di atas landasan yang tepat. UMNO silap fokus. Bila UMNO memilih untuk menjadi popular dan populariti ini pula
' tersandar ' di bahu seseorang, saya fikir UMNO hanya syok sendiri.

Untuk pengetahuan DS, DAP sedang mara. Mereka memindahkan pengundi. Mereka mendaftar pengundi baru termasuk anak Melayu.
Jangan lupa DS, Setiausaha Politik kepada Lim Kit Siang adalah seorang anak gadis jelita Melayu yang bijaksana.

Maafkan saya DS. Kita telah sampai ke penghujung 2013. Saya ingin katakan DS telah gagal memilih pegawai dan penasihat. Oleh sebab itu, DS sentiasa gagal memahami perasaan sebenar rakyat terbanyak. Penasihat dan pegawai DS sentiasa ' menghidangkan wangi wangian sedangkan sebenarnya ada racun yang tersembunyi '.

DS, saya ingin bercakap benar, saya fikir jika keadaan tidak dikawal, sejarah Pak Lah mungkin akan berulang.


      Tidakkah Dyana ini menjadi ancaman kepada UMNO ?


Thursday, 12 December 2013

KP JPJ MENYELAM DALAM BANJIR DI PAHANG !




Ini berita yang rakyat bangga mendengarnya. Kementerian dan Jabatan Kerajaan sama sama merasai denyut nadi rakyat. Sebelum ini kita dengar tentang bagaimana hebatnya sumbangan Angkatan Tentera Malaysia (ATM ) dalam membantu mangsa banjir.

Malam ini kita dengar pula berita yang pasti melegakan mangsa mangsa banjir. Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan ( JPJ ), Datuk Ismail Ahmad malam ini mengumumkan semua dokumen berkaitan JPJ seperti lesen memandu, cukai jalan dan geran kenderaan yang musnah dalam banjir di Terengganu, Pahang, Johor dan Kelantan boleh diperbaharui secara percuma di mana mana Pejabat JPJ.

Mangsa hanya perlu membuat laporan polis dan membawa laporan tersebut ke Pejabat JPJ sebagai dokumen sokongan.

Maknanya usah lagi kita berfikir betapa JPJ ini hanya menyaman dan menguatkuasakan undang undang semata mata. Pada masa yang perlu mereka juga mampu menyelami hati dan memahami kesukaran rakyat.

Ironinya, samada ATM mahupun JPJ , kedua duanya dipimpin oleh Menteri yang sama, Datuk Seri Hishamuddin bin Hussein. 


Wednesday, 11 December 2013

P. RAMLEE DAH LAMA BERI AMARAN , LEBAI NI MEMANG PENIPU! " KOPI O SATE ! "


Tengok ni...



Kemudian baca ini pula...di sini

Untuk berlaku adil, artikel ini dipetik daripada Malaysiakini. Kenyataan dikeluarkan oleh Prof Aziz Bari, penyokong tegar pembangkang.

Mari kita buat kesimpulan. Hudud selamanya alat dan perkakas PAS untuk menawan pengundi Melayu. Orang Melayu selamanya tertipu dengan pesona lebai dan serban PAS.


MAAF, SAYA BUKAN ANTI ZAHID TAPI TINDAKANNYA TIDAK TEPAT !!


Betul..saya amat menghormati Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Naib 
Presiden UMNO yang juga Menteri Dalam Negeri. Keputusan beliau sebagai Menteri Dalam Negeri biasanya membanggakan kita sebagai rakyat khasnya ahli UMNO.



Tetapi tindakan beliau mengisytiharkan ' org No. 2 PAS ' sebagai penganut Syiah dalam Perhimpunan Agung UMNO saya lihat sebagai tindakan populis yang barangkali ' menghangatkan tetapi tidak menguntungkan '.

Tindakannya memberi ' kuasa ' kepada Datuk Jamil Khir bagi menangani isu ini adalah sesuatu yang janggal. Yang boleh memberi kuasa kepada mana mana Menteri hanya Perdana Menteri atau Timbalan Perdana Menteri. Malangnya dalam sistem kita tiada Naib Menteri.




Mat Sabu tidak terjejas. Tokoh ini ' tiada malu' dalam hidupnya. Yang sedang bekerja keras, Datuk Jamil Khir. Bahkan beliau agak berundur sedikit apabila mengaku sukar untuk mengaitkan seseorang dengan Syiah kerana kesukaran mendapatkan bukti.

Terkini Datuk Zahid mengatakan Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri pula akan lakukan pendedahan rasmi. Tidakmengapalah.

Saya harap memang benar segala bukti telah ada dan kukuh. Saya harap Mat Sabu akan didakwa, dibicarakan dan dihukum. Datuk Zahid bercakap sesuatu yang besar, melibatkan orang besar dalam medan yang amat besar.

Jika tiada apa apa berlaku selepas ini, bukan hanya Zahid bahkan UMNO akan dapat malu besar !


Monday, 9 December 2013

ABBY ABADI BERTUNGKUS LUMUS MEMBANTU MANGSA BANJIR !

Laporan Harakahdaily kononnya ustazah Abby Abadi bertungkus lumus membantu mangsa banjir. Jangkaan saya tentulah begini keadaannya...


Atau begini...

Rupanya...




video





Betul kata Ustaz Kazim, baru ikut ceramah, baru pakai tudung belum tentu lagi individu tu takut melakukan dosa...sebab itu usah takbur dan cepat jatuh hukum pada orang. Menipu ni berdosa besar...

Sunday, 8 December 2013

LEMBEK DARI KATIL HOSPITAL...


Semalam perhimpunan terbesar UMNO bagi tahun 2013 telah berakhir. Rata rata bersetuju bahawa ada peningkatan dalam banyak perkara berlaku. Pengurusan persidangan, kemudahan bagi petugas media dan layanan kepada pemerhati juga dikatakan antara yang terbaik setakat ini.

Satu perkara lagi ialah kualiti pembahas dan isi perbahasan mereka. Boleh dikatakan perbahasan kali ini lebih serius dan para pembahas berani mengemukakan isu isu yang selama ini menjadi bebanan kepada rakyat. Sekurang kurangnya budaya ampu dan bodek telah semakin terhakis.

Di sebalik kejayaan ini, UMNO sewajarnya mengucapkan tahniah kepada Pengerusi JK Usul yang bertungkus lumus membuat perancangan dan persediaan yang amat rapi sehingga hasilnya dapat kita lihat.

Agak malang, orang yang mengepalai usaha ini iaitu DS Hishamuddin Tun Hussein tidak dapat bersama menyaksikan hasil usahanya dijayakan oleh para pembahas. 
Kita semua maklum beliau terpaksa berada di hospital kerana masalah jantung dan berada di bawah pemerhatian doktor.

Sesuatu yang tidak dihebahkan tetapi menarik untuk kita jadikan renungan ialah DS Hishamuddin selaku Menteri Pertahanan rupanya tidak bercuti sama sekali. Beliau telah mengarahkan agar segala kekuatan dan kemudahan yang Angkatan Tentera kita ada digerakkan sepenuhnya bagi membantu mangsa banjir di negeri negeri yang dilanda musibah ini.



2129 anggota
58 bot
13 trak TATRA ( 7 tan )
16 trak ( 3 tan )
1 ambulans medan
8 helikopter
24 pasukan perubatan

Di samping kekuatan yang dinyatakan di atas, sebuah jambatan telah sedia untuk dipasang oleh Kor Jurutera, ATM bagi merentangi Sungai Limbungan bagi menggantikan jambatan sedia ada yang runtuh.

Hishamuddin juga diberitakan telah mengarahkan timbalannya, Datuk Abdul Rahim Bakri untuk turun ke lapangan bagi memantau keadaan dan melaksanakan sebarang tindakan segera yang perlu.

Saya bukan pentaksub Hishamuddin, cuma sesekali saya ingin bertanya penggelar, pemfitnah dan siapa juga yang sebelum ini menggelar Hishamuddin dengan pelbagai gelaran yang melukakan hati, jika ' kita 'berada dalam kedudukan Hishamuddin sekarang, adakah kita MAMPU BERKHIDMAT sepertinya...?

                                                         

Thursday, 5 December 2013

JANGAN SALAHKAN PUCUK PIMPINAN SEMATA MATA !






Terserah kepada Perwakilan dan pembahas. Segalanya telah disediakan. Rakyat khasnya Umat Melayu sedang menunggu. Tersasar sekali ini, padah menanti UMNO.

Tuesday, 3 December 2013

MEMBARA !! AHMAD MASLAN, BERHENTILAH BOMBASTIK !!


Kita mengenali Ahmad Maslan ialah Ketua Penerangan UMNO. Beliau juga adalah Timbalan Menteri Kewangan. Sebab itu bila bercakap, Ahmad Maslan wajar mengurangkan kenyataan ' politik populis ' sebaliknya lebih mesra rakyat marhain yang merupakan pengundi terbesar UMNO.

Petikan Utusan Malaysia

Kuala Lumpur 3 Disember- Mulai 1 Januari 2014, golongan berpendapatan sederhana dan miskin di seluruh negara akan menjadi kumpulan sasar bagi program terbaharu UMNO, Membantu Rakyat ( Membara ), yang diyakini lebih menepati objektif UMNO dalam menjuarai isu rakyat.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata , Membara yang menggantikan program terdahulu, Jiwa Rakyat akan diuruskan oleh Biro Penerangan UMNO dan dikendalikan di semua 191 bahagian UMNO.

Contohnya pada Januari kita tetapkan semua Bahagian UMNO beri bantuan bag sekolah kepada anak anak terpilih, Februari diadakan seminar, Mac pula diadakan futsal dan bolajaring.

Pada pertengahan tahun hadapan, kita akan buat kajian apakah program patut diperbaharui atau sebaliknya.

Saya menjadi keliru. Apakah sebenarnya yang mahu dicapai melalui program Membara ini? Kenapa ia dikatakan mahu membantu ' golongan sederhana dan miskin '? Tahukah Datuk Ahmad Maslan apa sebenarnya masalah rakyat ?

Saya jadi bimbang, UMNO hilang fokus. Janji yang ditabur banyak tetapi tidak upaya dipenuhi. Apakah dengan hanya memberikan beg sekolah, menganjurkan pertandingan futsal dan bolajaring, maka rakyat miskin dan sederhana telah dibantu?

Saya harap sempena Perhimpunan Agung ini, UMNO akan lebih analatikal, melihat sesuatu dengan terperinci dan tepat.

Doktor yang silap memberi ubat, pesakit mungkin kehilangan nyawa. Jika UMNO silap mentafsir keperluan, UMNO mungkin berkubur...


Monday, 2 December 2013

NAJIB BATALKAN KENAIKAN TARIF ELEKTRIK ! ALHAMDULILLAH...


Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak malam ini mengumumkan bahawa beliau telah mengarahkan agar kenaikan tarif elektrik sebanyak 15% mulai 1 Januari 2013 dibatalkan.

Ini adalah kerana beliau tidak mahu rakyat terus dibebani dengan pelbagai kenaikan yang beliau fikir tidak sepatutnya berlaku.

Inilah yang rakyat mahu dengar. Tambahan pula menjelang Perhimpunan Agung UMNO yang akan bermula esok. Tapi saya tidak fikir itu akan berlaku. Hakikatnya sebagai Perdana Menteri Najib telah diberitahu dan bersetuju dengan kenaikan ini.

Inilah yang mengecewakan. Selepas PRU 13, dalam pada Kerajaan khasnya Najib nampak begitu terhutang budi kepada rakyat, pelbagai bebanan telah dipaksakan kepada rakyat.

Kenaikan harga minyak, gula dan sekarang elektrik hakikatnya akan membawa naik harga semua barangan lain. Selepas kenaikan harga gula sebanyak 10 sen, harga milo ais telah naik sebanyak 50 sen segelas.

Begitu juga dengan barangan lain. Saya kesal kerana Najib dan kerajaan semacam sengaja mencabar rakyat, seakan akan mahu memberitahu rakyat bahawa aku yang berkuasa. Aku boleh buat apa saja yang aku mahu.

Berilah rasional dan justifikasi. Hakikatnya rakyat telah benar benar berasa letih dan patah hati, termasuk pendukung dan penyokong setia selama ini...


Monday, 25 November 2013

MUKTAMAR PAS DAN CABARAN BESAR UMNO MENGHADAPI PRU 14.


Muktamar PAS telah selesai. Apapun keputusan yang telah perwakilan lakukan, seteruk manapun kebolehan mereka melaksanakan proses pemilihan tidak lagi menjadi isu atau perbualan.

Yang pasti PAS telah bertukar wajah dan roh perjuangan. Kebergantungan kepada para ulama dan ahli agama telah tidak berlaku sebaliknya PAS lebih selesa melakukan perubahan yang saya percaya akan merubah juga kaedah dan pendekatannya selepas ini.

PAS dipimpin oleh gabungan profesional yang mesra pengundi. Sebahagian daripada pimpinan PAS adalah ahli profesional yang rapat dengan pergerakan mahasiswa sewaktu mereka berada di universiti.

Sedikit sebanyak mereka mewakili golongan pertengahan Melayu yang pada tahun 2018 ( PRU 14 ) merupakan pengundi teramai. Jika mereka mengetuai sebuah syarikat atau satu jabatan, maknanya mereka mengetuai sekumpulan pengundi pada PRU 14.

Jika mereka bersahabat dengan seorang Pengetua atau Guru Besar, Pengetua dan Guru Besar ini mengetuai puluhan orang guru dan kakitangan. Mereka juga mungkin JK penduduk, JK Surau dan Masjid. Mereka mungkin menjuarai masyarakat.

Maksud saya pimpinan PAS di semua peringkat mempunyai ' jaringan ' yang luas dan berkesan dalam kelompok masyarakat.

Saya juga mendapati, penyokong PAS tidak terganggu dengan ucapan perwakilan yang di mata kita semacam menghentam pimpinan mereka sebaliknya mereka bangga dengan ketelusan, keberanian dan sikap berlapang dada yang ditonjolkan.

Konsert heavy metal yang kita jangka akan menjadi ombak pada hari terakhir muktamar sebaliknya menjadi penanda aras tentang keterbukaan PAS. 

Inilah antara ancaman yang UMNO wajib perhatikan. Sikap inklusif yang mulanya menjadi modal UMNO nampaknya telah berjaya diciplak oleh PAS dan saya bimbang mereka dapat melaksanakannya dengan lebih baik lagi.

Kalau dulu PAS agak konservatif dan tertutup, kini sebahagian besar pimpinan PAS boleh berbahasa Inggeris dengan baik ( yang jadi modal hubungan dgn bukan Melayu ).

Nampak macam elemen kecil tapi maknanya sangat besar.

Persoalanya sekarang, adakah UMNO yang akan bersidang beberapa hari lagi bersedia dengan perancangan strategik untuk menghadapi PRU 14? Atau adakah UMNO fikir bahawa PRU 14 masih jauh ?


Thursday, 21 November 2013

PEMBANGKANG MENGALAH KEPADA NAJIB !


Lawatan kali pertama Datuk Seri Mohd Najib Razak sebagai Perdana Menteri ke Bangladesh telah membuka lembaran baru apabila perundingan dua hala telah menghasilkan lebih banyak persefahaman untuk kebaikan bersama.

Perdana Menteri Bangladesh, Sheikh Hasina telah mengetuai sambutan negara bersama barisan Menteri Kabinet beliau.

Tapi bukan itu yang menarik perhatian saya. Lebih daripada itu, kumpulan penunjuk perasaan yang pro kepada pembangkang telah menghentikan sementara demonstrasi mereka sebagai menghormati kunjungan Najib.

Beberapa petugas hotel sewaktu ditemui menyatakan " Kumpulan penyokong pembangkang tidak mengadakan tunjuk perasaan hari ini sebagai tanda hormat kepada pemimpin anda ", kata seorang pegawai hotel yang sempat ditemui.

Mari kita bandingkan mereka dengan pemimpin pembangkang kita. Hampir setiap hari ada sahaja pemimpin pembangkang kita memburuk burukkan pemimpin kita.

Bahkan ada yang pergi ke banyak negara luar bagi menyuburkan kerisauan dan kebencian terhadap pemimpin kita. Implikasinya mereka harap negara yang mereka kunjungi tidak akan melabur dalam negara kita, ekonomi merosot dan kerajaan menjadi lemah.

Kadang kala kita memandang rendah kepada orang lain sedangkan hakikatnya mereka lebih bertamadun berbanding kita...


Tuesday, 19 November 2013

UMNO PERASAN ! PERASAN UMNO !


Inilah hasil pemerhatian saya. Sejak dahulu, UMNO sentiasa percaya bahawa ia akan bertahan kerana pembangkang bermasalah.

UMNO juga nampaknya amat bergantung kepada Badan Bukan Kerajaan,
( NGO ). Saya melihat keghairahan NGO memperkatakan pelbagai isu yang sepatutnya dibicarakan dalam kerangka politik UMNO.

Inilah kesilapan UMNO. Silap yang saya jangka jika tidak ditangani secara berkesan akan memberi padah kepada UMNO dalam PRU 14.

Sewaktu DAP ' menguasai ' PRU 13, sebenarnya DAP sedang menghadapi kemelut dalaman yang serius. Kemelut itu hakikatnya masih berlaku sehingga sekarang.

Budaya politik Cina, walau seserius manapun masalah dalaman mereka, ia tetap tidak akan menjejaskan undi. Undi mereka walaupun satu, tidak akan pergi ke parti yang lain selain yang diarahkan kepada mereka.

UMNO wajib sedar, bahawa menang kalah dalam pilihanraya bergantung kepada undi. Semakin banyak pengundi dapat ditawan, makin tinggi peluang untuk menang.

Kerja menawan pengundi ini tidak mungkin dapat dilakukan oleh NGO. Tidak mungkin. Ia hanya boleh dilakukan oleh aktivis parti yang turun mengadakan pertemuan bersemuka dengan para pengundi.

Malangnya UMNO seakan perasan. UMNO seronok melihat begitu banyak NGO berjuang khasnya membabitkan bangsa dan agama. Sedangkan mereka lupa, ia sama sekali tidak memberi sebarang
 makna untuk pilihanraya.


Sunday, 17 November 2013

SIMPATI BENAR MAHFUZ OMAR DENGAN LIM KIT SIANG.


Kuala Lumpur- 17 November. 
Pengerusi DAP Karpal Singh didesak bersikap jujur dalam mendepani isu berhubung kenyataan beliau menyarankan pendaftaran PAS dibatalkan berikutan pendedahan kenyataannya itu kelmarin.

Naib Presiden PAS ( akan mempertahankan jawatan) , Datuk Mahfuz Omar berkata selaku ahli politik berpengalaman, Karpal seharusnya berani mengakui kesilapannya jika ia benar benar mengatakan perkara tersebut.

" Dia kena jujur dan berjiwa besar. Sebelum ini dia nafikan. Lim Kit Siang juga nafikan selepas mendengar penjlasan Karpal " Kata Mahfuz.( UM )

Mahfuz nyata kesal kerana tindakan Karpal telah mencalar imej PAS dan imej DAP serta Lim Kit Siang sekaligus.

p/s - Walaupun diketahui berkelulusan rendah tetapi kebijaksanaan Mahfuz terserlah di sini. Walaupun dia mengatakan Karpal berbohong namun tuduhan itu tidak akan merosakkan hubungan akrab PAS - DAP sebab dalam masa yang sama Mahfuz seakan mempertahankan DAP dan Lim Kit Siang.

Jikapun Karpal akan melenting, ia akan dilihat mewakili dirinya secara peribadi bukan bagi pihak DAP.

Inilah pentingnya pengalaman politik. Mahfuz dapat menambah nilai bagi dirinya dan dalam masa yang sama menjaga keharmonian hubungan dalam Pakatan.


Saturday, 16 November 2013

TAKUT SAYA MEMBACA BERITA INI !


Johari menang Ketua Pemuda UMNO Rompin.

Muadzam Shah, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Datuk Kapten ( B ) Mohd Johari Hussain menang jawatan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Rompin dalam pemilihan semula di Dewan Besar DARA, di sini semalam.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN ) Tioman menang dengan majoriti 172 undi dalam saingan satu lawan satu apabila memperolehi 187 undi, mengalahkan lawannya yang juga penyandang Datuk Mohamad Shafri Abdul Aziz yang memperolehi 15 undi.

Pada pemilihan 12 Oktober lalu, Johari tewas dengan majoriti 6 undi-
Petikan Berita Minggu 17 Nov 2013.

Sekali pandang berita di atas adalah berita biasa. Tetapi jika diteliti, tersirat beberapa perkara yang wajar diberi perhatian.

1.  Pemilihan semula ini berlaku kerana protes. Ini bermakna ada kalangan Pemuda yang tidak dapat menerima keputusan lantas melakukan protes dan protes mereka dilayan oleh JK Pemilihan parti. Hakikatnya menang kalah adalah ' cerita dalaman ' UMNO.

2. Pada 12 Oktober Johari tewas 6 undi, manakala pada 16 Nov Johari menang dengan majoriti 172 undi. Perwakilan tentunya orang yang sama.
Persoalannya ialah bagaimana dan mengapa perwakilan Pemuda UMNO berubah sokongan mereka secara 360 darjah dalam tempoh sebulan.

Pemuda UMNO Malaysia harus melihat perkara ini secara serius. Pemuda nampaknya betul betul berpolitik dalam UMNO sehingga 'peristiwa begini' boleh berlaku.

Sedangkan umum bercakap tentang kelesuan Pemuda UMNO dalam usaha menawan pengundi dalam PRU13 dan PRK Sungai Limau.

Pemuda UMNO dilihat beri fokus yang salah dan ini amat bahaya kepada parti khasnya dalam mendepani PRU 14.

Saya dapat mengesan gerakan menyeluruh dan mendalam Pemuda PAS khasnya di peringkat akar umbi. Program kenduri, mengurus jenazah dan program kesukanan hampir berlaku setiap masa di kampung kampung.

Pemuda PAS dilihat lebih rapat dengan pengundi muda.

Adakah Pemuda UMNO menyedari perkara ini ?


BUDAYA POPULIS LANDA PAS !


Sewaktu bahang pemilihan UMNO baru baru ini, saya dapati ada kecenderungan dalam kalangan pemimpin UMNO untuk menonjolkan diri dengan pelbagai cara dan kaedah.

Ada yang menggunakan isu isu keselamatan negara, ada yang menggunakan isu bangsa dan ketuanan Melayu, ada yang menggunakan isu sukan dan sebagainya.

Pada  ketika itu umat Melayu termasuk petani dan nelayan, pemuda dan wanita bahkan segala lapisan masyarakat berasa betapa beratnya perhatian pemimpin kepada mereka.

Nampaknya strategi ini berhasil. Kebanyakan pemimpin yang ' bijak'
mengambil peluang ini telah menang dengan cemerlang. Saya fikir ini budaya UMNO.

Rupanya saya tersilap. Budaya mencari populariti untuk mengejar jawatan juga berlaku dalam PAS. Bahkan lebih parah lagi kerana mereka memperalatkan agama khasnya hukuman hudud untuk mencapai tujuan tersebut.

Sinar Harian melaporkan, Kerajaan Kelantan menyediakan RM 1 juta bagi tujuan laksana hudud. Timbalan Menteri Besar Kelantan ( Calon Timbalan Presiden PAS ), Datuk Mohd Amar Nik Abdullah menegaskan pihaknya serius melaksanakan hukuman hudud di Kelantan.

" Sebelum ini kita berhenti kerana lampu merah ( sekatan pusat ). Kita free gear tapi kita tak mati enjin. Oleh kerana lama sangat, kita intai intai kalau kalau polis tiada. Sekarang kita akan teruskan dengan harapan polis tidak sekat ".

Analogi yang digunakan oleh Mohd Amar menggambarkan kepada kita betapa PAS tidak serius mahu laksanakan hudud. Baca kenyataan di bawah.

" Sebenarnya sebelum pilihanraya beberapa kali kita bincang tetapi tidak dedahkan. Untuk tahun depan Menteri Besar telah masukkan sejuta untuk persiapan prasarana bagi melaksanakan hudud ".

Kerajaan baru merancang mahu menyediakan prasarana pelaksanaaan hudud. Jika prasaranapun belum ada, baru mahu dirancang maka kita pasti hudud tidak akan dilaksanakan dalam masa terdekat.

Jika benar benar belum bersedia kenapa ia menjadi bahan berita sekarang ? Jawapannya ialah kerana ada pihak atau calon tertentu mahu hudud menjadi bahan kempen dalam pemilihan PAS tak berapa hari lagi.

Maknanya berasaslah kerisauan saya dan rakan rakan, nampaknya parti utama Melayu menjadikan bangsa dan agama alat untuk mencapai keuntungan peribadi, bukan matlamat perjuangan parti...



Friday, 15 November 2013

LEBIH RAMAI GURU AKAN BERSAMA PAKATAN PADA PRU14.


MUHYIDDIN YASSIN RELAKAN GURU BERALIH ANGIN.

Saya mempunyai ramai rakan taulan dari kalangan guru. Bahkan saya kagum dengan pengorbanan mereka selama ini mendidik anak bangsa walau apapun cabaran yang dihadapi.

Saya perhatikan dalam UMNO guru adalah tenaga penting yang jarang bertanya apa yang UMNO boleh berikan kepada mereka sedangkan UMNO di banyak Bahagian dihidup dan digerakkan oleh para guru.

Akhir akhir ini saya dapati ramai rakan guru saya yang mula memberontak kerana Kerajaan seakan akan tidak mendengar dan memahami mereka.

Bebanan tugas guru memaksa guru bekerja 24 jam sehari kerana khasnya pengisian data yang melampau melalui talian yang kualitinya sangat rendah.

Sebahagian daripada data itu wajib diisi berulang kali sedangkan ia adalah data yang sama. Antara yang diberitahu kepada saya ialah,

E-SPLG ,  E- Operasi , E- Nilam, E- Kehadiran murid, E-SPPBS, E- Jabatan,
E- PPD, E - Pangkat, E- APDM, E- HERMIS, E-Emis, E- SSDM dan banyak lagi.

Hakikatnya kelemahan E- Sistem, Server dan jalur lebar memaksa guru bangun jam dua pagi tetapi masih gagal melaksanakan tugasan ini.

Malangnya guru yang tidak dapat melaksanakan tugasan namanya akan tersiar dalam laman tertentu dan akan dapat dilihat oleh manusia satu dunia.

Ini belum termasuk dengan pelaksanaan amalan Melindungi Masa Instruksional ( MMI ) di mana guru TIDAK DIBENARKAN melakukan aktiviti ko kurikulum pada waktu pagi.

Ini memaksa guru balik pada waktu petang hampir setiap hari.

Ada rakan guru yang berasa seperti menjadi buruh paksa. Keluarga dan diri sendiri terabai dan kebahagiaan mendidik semakin menipis.

Ada yang mengatakan Tan Seri Muhyiddin selaku Menteri Pelajaran dilihat GAGAL SAMA SEKALI membantu guru untuk berasa bahagia dan gembira.

Malangnya di celah celah kelukaan ini pemimpin pembangkang menawarkan pelbagai kemudahan kepada mereka. Saya bimbang tapi tidak terkejut jika ramai guru akan mengundi pembangkang selepas ini.

Nampaknya ' kita ' yang mahu mereka berbuat demikian.


Tuesday, 12 November 2013

LICIK HUSAM MUSA MENGATASI ANWAR IBRAHIM.


Ada orang mengatakan Anwar Ibrahim adalah ahli politik yang licik. Cara politik beliau menyebabkan rakan atau musuh berasa terancam atau mungkin ada yang takut dengan beliau.

Tapi Anwar juga mempunyai seteru yang jelas. Ada pihak sentiasa berasa Anwar adalah musuh yang bahaya dan wajib dijauhi.

Inilah kekuatan Husam Musa. Penampilannya ' sentiasa kelihatan baik'. Apa sahaja yang dilakukannya akan dianggap sebagai untuk kebaikan termasuk tindakannya menghentam Kerajaan PAS Kelantan dalam sidang Dewan, sesuatu yang sebenarnya tindakan luar biasa.

Apabila Husam Musa menarik diri daripada persaingan Timbalan Presiden PAS, tiba tiba namanya melonjak tinggi dalam kalangan penyokong beliau. Beliau dikatakan melakukan pengorbanan bagi mengelakkan wujud dua calon Kelantan yang merupakan kubu PAS.

Seteru politik beliau dalam PAS ikut tergamam, barangkali menyesali kempen memburukkan beliau selama ini.

Husam seorang yang bijak. Saya yakin jika beliau ikut bertanding walau berapa penjurupun beliau akan menang. Mat Sabu terpalit pelbagai isu. Ustaz Nik Amar dilihat gagal sebagai Timbalan Menteri Besar, dan hanya bertahap ' pimpinan negeri '. Manakala Tuan Ibrahim dianggap sebagai golongan tua yang tidak selari dengan bilangan perwakilan yang ramai lebih muda daripadanya.

Inilah kerisauan Husam. Jika beliau menjadi Timbalan sekarang maknanya beliau terpaksa menangani ' perubahan sikap dan pemikiran' yang ekstrim yang sedang berlaku dalam PAS.

Konflik ulamak - profesional sedang dan akan terus bergelora dalam PAS dan saya percaya ia akan berlanjutan lama. PAS akan menghadapi zaman sukar khasnya setelah ketiadaan Nik Aziz yang semakin uzur dan tak berdaya.

Hakikat yang PAS akui, faktor ' segan dan hormat ' kepada Nik Aziz masih lagi menyebabkan kemelut dalaman ini tidak bertukar menjadi gelombang besar.

Husam akan menang Naib Presiden, mungkin yang tertinggi. Husam akan memerhatikan Timbalan Presiden sepenggal bertungkus lumus cuba menangani segala permasalahan. Mat Sabu.

Mat Sabu akan jadi Timbalan Presiden kerana lawannya yang memang tidak popular. Tetapi Mat Sabu akan jadi Timbalan yang lemah dan gagal.

Pada masa itulah Husam akan tampil. Sebagai Naib Presiden yang berwibawa, berkesan tetapi kurang pertanggungjawaban. Husam akan dilihat cuba membantu Presiden dan Timbalan dan sedikit sebanyak kita akan dapat saksikan hasilnya.

Pada pemilihan akan datang, PAS akan melihat bahawa tiada calon lain yang layak menjadi Timbalan Presiden selain Husam. Dan saya percaya pada masa itu Husam tidak akan disaingi...begitulah Husam.

Sabar dan bijaknya mengorbankan dua tahun untuk mungkin puluhan tahun akan datang...



Monday, 11 November 2013

SEDAP TAJUK NI !


Kadangkala apabila kita membaca sesuatu tajuk, kita dapat mengaitkannya dengan banyak perkara lain samada secara langsung ataupun tidak .

Sebuah artikel yang tersiar dalam Portal Malaysiakini, memaparkan tajuk yang sebenarnya berkaitan dengan semua parti yang ada di tanah air kita.

ISU UITM, POPULAR DALAM DAP TAPI JARAKKAN MELAYU. 

Artikel ini adalah tulisan Amran Ahmad ahli Melayu dalam DAP tetapi mengambil keputusan untuk keluar daripada parti rasis tersebut.

Antara lain penulis mencatatkan beberapa tindakan yang diambil oleh individu tertentu dalam parti tersebut yang menjadikan diri mereka popular dalam parti mereka tetapi menjejaskan keyakinan orang Melayu terhadap DAP.

Saya tidak bercadang untuk mengulas mengenai apa yang berlaku terhadap DAP tetapi berasa kagum di atas keberanian mereka mengakui dua perkara yang amat asas.

1. Popular dalam parti sendiri tidak memberi banyak manfaat dalam konteks mendapatkan kuasa pemerintahan negara.

2. Untuk mendapatkan kuasa di negara ini seseorang atau sesebuah parti tidak boleh nampak/ kelihatan seperti berjuang untuk sesuatu kaum yang mereka wakili sahaja.

Ini kekuatan DAP. Mereka cepat mengesan kelemahan, berani bercakap tentangnya dan saya yakin mereka akan berusaha keras melakukan pengubahsuaian.

Persoalan yang ingin saya timbulkan, adakah UMNO dan pemimpinnya mempunyai keberanian yang sama ?


Saturday, 9 November 2013

LAGI KEZALIMAN KERAJAAN BN DIBONGKAR !!


Pesan Rasullullah SAW, sebaik baiknya sewaktu memberi sesuatu sumbangan, sedekah atau melakukan kebaikan, elakkan daripada menceritakannya kerana dikhuatiri akan menimbulkan rasa ri'a dan hilang keikhlasan.

Bahkan dikatakan sewaktu tangan kanan memberi, kanan kiripun tidak tahu. Begitulah.

Barangkali inilah pegangan Kerajaan BN sehingga sebahagian daripada dasar dan perancangan tidak dilihat sebagai ' kebaikan' kerajaan.

Dalam keadaan politik sekarang, di mana persepsi dan populariti menjadi asas penerimaan khalayak saya menyarankan agar kerajaan membesar besarkan apa juga tindakan yang dibuat bagi membantu meringankan bebanan rakyat.

Contoh yang sedang berlaku sekarang ialah, KAKITANGAN AWAM TERIMA DUA KENAIKAN GAJI.

Jabatan Perkhidmatan Awam ( JPA ) diberitakan telah mengeluarkan pekeliling yang merupakan surat opsyen kepada kira kira 600 ribu kakitangan awam samada menerima atau menolak tawaran kenaikan gaji dua kali bagi tahun 2013.

81 skim perkhidmatan terlibat dan dijangka akan menjawab opsyen ini selewat lewatnya pada bulan Disember 2013.

Tentunya ini khabar gembira buat kakitangan awam. Saya percaya tidak ada orang normal yang tidak mahu gajinya dinaikkan.

Sehingga kini saya mendapati berita ini tidak menjadi ' besar ', seakan tiada keghairahan. Ia tidak menjadi seperti berita ' harga minyak naik, harga ayam naik, subsidi gula disusun '.

Di pihak UMNO yang menjadi tunjang Kerajaan BN, ia seakan akan bukanapa apa untuk dirai sedangkan berita ini adalah mimpi ngeri bagi pembangkang yang berazam mengecilkan jumlah kakitangan awam..

Ini juga barangkali harus jadi bahan kajian UMNO. Menyusun strategi agar segala yang baik mendatangkan kesan yang baik dari aspek politiknya.


Thursday, 7 November 2013

INILAH HISHAMUDDIN HUSSEIN !


Sebentar tadi saya menonton Buletin Utama TV 3. Siapa sahaja pasti tersentuh apabila menonton kaum keluarga, anak anak termasuk bayi yang baru lahir ditemukan dalam satu majlis.

Sewaktu wira itu gugur, anaknya masih dalam kandungan ibunya.

Berat mana mata memandang, berat lagi bahu memikul. Memang sebanyak manapun sumbangan diberikan tidak mungkin dapat menggantikan tempat orang yang telah pergi.

Tapi bukan itu sahaja yang ingin saya tampilkan. Saya ingin menyatakan kagum saya kepada DS Hishamuddin Tun Hussein. Kita tahu program dan perancangan ini adalah buah tangannya. Beliau Menteri Pertahanan.

Tapi beliau memilih untuk berada di belakang tabir. Beliau hadir tetapi sumbangan diumumkan dan disampaikan oleh Perdana Menteri.

Ini sebenarnya kekuatan beliau. Tidak ghairah dengan publisiti dan populariti. Ini juga barangkali yang cuba ditimbulkan oleh Blog Alahai Siluncai DISINI .

Saya mempunyai kepercayaan bahawa perancangan ini sudah dibuat lama tetapi pemilihan UMNO tidak menyebabkan ia diumumkan dengan segera.

Saya harap DS Hishamuddin akan mengekalkan sikap dan caranya. Bekerja kerana ' kerja ', bukan bekerja kerana kerjaya politik peribadi.

Rakyat sentiasa memerhati dan membuat penilaian...


Tuesday, 5 November 2013

MENERIMA KEKALAHAN SUNGAI LIMAU DAN BELAJAR BERASA RISAU.

KITA TELAH MENGETAHUI KEPUTUSAN PRK SUNGAI LIMAU DI MANA PAS DAPAT MENGEKALKAN KERUSI YANG SEKIAN LAMA MEREKA KUASAI.

PILIHANRAYA IALAH BERKAITAN PARTI MANA YANG MENDAPAT LEBIH UNDI WALAUPUN SATU. PAS TELAH MENANG DENGAN MAJORITI 1084 UNDI, SATU JUMLAH YANG BOLEH DIANGGAP BESAR JIKA TAWARAN UMNO/BN DIAMBIL KIRA.

SAYA AGAK BIMBANG DENGAN KENYATAAN PIMPINAN UTAMA PARTI DALAM MENGULAS KEPUTUSAN INI.

DS NAJIB " JENTERA KITA TELAH BERTINDAK DAN BEKERJA DENGAN CEMERLANG SEHINGGA DAPAT MENGURANGKAN MAJORITI PAS ".

KHAIRY JAMALUDDIN " PAS MENERIMA TAMPARAN HEBAT KERANA UMNO TELAH BERJAYA MENEMBUSI KUAT KUAT MEREKA ".

SHAHRIZAT JALIL " KITA MENANG DALAM KALAH ".

BARANGKALI ILMU POLITIK SAYA TIDAK CUKUP TINGGI KERANA BERANGGAPAN KENYATAAN DI ATAS TIDAK AKAN MEMBANTU UMNO DARI PUNCAK KE AKAR MELAKUKAN PEMERIKSAAN DALAMAN DAN YANG PALING PENTING MEMBESAR BESARKAN KEKALAHAN INI.

MERAIKAN KEKALAHAN SECARA BERSUNGGUH SUNGGUH PASTI AKAN MENCETUSKAN EMOSI RISAU DALAM KALANGAN KITA.

RISAU MENYEBABKAN IBU MENGANDUNG BERHATI HATI MENJAGA DIRI DAN KANDUNGANNYA SEHINGGA DAPAT BERSALIN DENGAN SELAMAT.

RISAU MENYEBABKAN PEMANDU MEMANDU DENGAN CERMAT DAN DAPAT MEMINIMAKAN KEMUNGKINAN BERLAKU KEMALANGAN.

RISAU MENYEBABKAN PELAJAR BELAJAR BERSUNGGUH SUNGGUH SEHINGGA MENDAPAT KEPUTUSAN CEMERLANG.

EMOSI RISAU YANG TERKAWAL DAN DIURUSKAN DENGAN BAIK AKAN MENGHASILKAN TINDAKAN TINDAKAN SUSULAN YANG BIASANYA AKAN MEMBANTU MENCAPAI SESUATU OBJEKTIF.

TENTU KITA TIDAK LUPA TENTANG KERISAUAN ALMARHUM TUN RAZAK SEHINGGA TERHASILNYA DASAR EKONOMI BARU ( DEB ) YANG TELAH BANYAK MERUBAH NEGARA.

LEBIH DARIPADA ITU, PASTI KITA SEMUA MAKLUMI KERISAUAN RASULLULLAH SAW TELAH MENYELAMATKAN BILLION UMAT MANUSIA DARIPADA PERANGKAP JAHILLIYAH. 

 ISLAM HAKIKATNYA TELAH MENYELAMATKAN KITA.

SAYA AGAK HAIRAN MENGAPA PRESIDEN PARTI, KETUA PEMUDA DAN KETUA WANITA DAN SAYA DENGAR RAMAI LAGI PEMIMPIN LAIN SEAKAN AKAN MAHU MENABURKAN MADU DALAM KALANGAN ORANG UMNO SEHINGGA BERASA SELESA.

AKHIRNYA SAYA YAKIN ORANG UMNO TIDAK TERASA PERLU/PENTING UNTUK MULAKAN USAHA MEMENANGI PRU 14 MULAI SEKARANG.

TIDAKKAH INI BAHAYA UNTUK PARTI ?


Wajibkan Subjek Sejarah Bukan Jawapan.


Insyaallah mulai esok anak anak kita akan menduduki peperiksaan Sijil 
Pelajaran Malaysia. Ada sejarah yang tercatat betapa mulai tahun 2013 ini Subjek Sejarah akan menjadi subjek wajib lulus, sama seperti Bahasa Melayu ( kadangkala disebut Bahasa Malaysia ).

Apakah peristiwa yang mendorong kepada keputusan besar ini ?

Umumnya ia menjadi ' dasar ' Kementerian Pelajaran apabila pelbagai pihak mula mempertikaikan sejarah negara. Pertikaian itu pula lebih bersifat politik berbanding keperluan akademiknya.

Maaf, saya ingin katakan bahawa dasar Wajib Subjek Sejarah ini dirancang dan dilaksanakan atas nasihat ' penasihat penasihat ' kepada kerajaan yang mungkin berasa bimbang perubahan interpretasi sejarah bakal mengurangkan ' kepahlawanan ' pejuang UMNO khasnya.

Maka bertolak daripada provokasi orang seperti Namewee, Adam Adli dan Mat Sabu maka dasar baru ini dilaksanakan.

Objektif tersuratnya ialah mengangkat patriotisme dan kecintaan kepada negara bangsa dan yang tersiratnya ialah mengekalkan pemahaman bahawa UMNOlah pejuang sebenar kemerdekaan dan pengisiannya.

Apa yang bakal berlaku? Jika gred lulus tidak diturunkan, saya percaya ramai akan gagal Sejarah dan automatik tidak mendapat sijil SPM.

Sejarah ialah subjek yang memerlukan pembacaan. Dan hakikat yang tidak ramai ketahui anak Melayu amat kurang membaca berbanding pelajar Cina.

Maafkan saya kerana tidak mempunyai bukti angka terperinci tetapi saya mempunyai kepercayaan begitu.

Saya anggap kita terlalu terburu buru dan bertindak atas konflik yang dicetuskan oleh orang orang yang sebenarnya 'tiada rasa kasih kepada negara bangsa ini'.

Izinkan saya untuk membuat saranan. Kerajaan UMNO wajib mempunyai penasihat daripada pelbagai latar belakang. Pegawai Kementerian, Guru, Ketua Kampung, Ketua Cawangan, Blogger, Facebooker, konstabel polis.

Semua pihak ini harus distruktur, diadun. Mereka ini sentiasa berada di lapangan dan nampak pelbagai isu dari pelbagai sudut.

Selama ini barangkali kerajaan hanya mendapat nasihat dari puncak menara gading yang melihat segalanya dari atas sehingga ranting dan akar terabai daripada pandangan.

Kerajaan UMNO tidak usah goyah dengan sedikit goncangan. Yakin pada diri. Rancang segalanya semula sementara kita masih berkuasa. Percayalah, selagi kita berada di landasan yang betul, Allah tetap bersama kita.