Negarawan

Negarawan

Monday 25 November 2013

MUKTAMAR PAS DAN CABARAN BESAR UMNO MENGHADAPI PRU 14.


Muktamar PAS telah selesai. Apapun keputusan yang telah perwakilan lakukan, seteruk manapun kebolehan mereka melaksanakan proses pemilihan tidak lagi menjadi isu atau perbualan.

Yang pasti PAS telah bertukar wajah dan roh perjuangan. Kebergantungan kepada para ulama dan ahli agama telah tidak berlaku sebaliknya PAS lebih selesa melakukan perubahan yang saya percaya akan merubah juga kaedah dan pendekatannya selepas ini.

PAS dipimpin oleh gabungan profesional yang mesra pengundi. Sebahagian daripada pimpinan PAS adalah ahli profesional yang rapat dengan pergerakan mahasiswa sewaktu mereka berada di universiti.

Sedikit sebanyak mereka mewakili golongan pertengahan Melayu yang pada tahun 2018 ( PRU 14 ) merupakan pengundi teramai. Jika mereka mengetuai sebuah syarikat atau satu jabatan, maknanya mereka mengetuai sekumpulan pengundi pada PRU 14.

Jika mereka bersahabat dengan seorang Pengetua atau Guru Besar, Pengetua dan Guru Besar ini mengetuai puluhan orang guru dan kakitangan. Mereka juga mungkin JK penduduk, JK Surau dan Masjid. Mereka mungkin menjuarai masyarakat.

Maksud saya pimpinan PAS di semua peringkat mempunyai ' jaringan ' yang luas dan berkesan dalam kelompok masyarakat.

Saya juga mendapati, penyokong PAS tidak terganggu dengan ucapan perwakilan yang di mata kita semacam menghentam pimpinan mereka sebaliknya mereka bangga dengan ketelusan, keberanian dan sikap berlapang dada yang ditonjolkan.

Konsert heavy metal yang kita jangka akan menjadi ombak pada hari terakhir muktamar sebaliknya menjadi penanda aras tentang keterbukaan PAS. 

Inilah antara ancaman yang UMNO wajib perhatikan. Sikap inklusif yang mulanya menjadi modal UMNO nampaknya telah berjaya diciplak oleh PAS dan saya bimbang mereka dapat melaksanakannya dengan lebih baik lagi.

Kalau dulu PAS agak konservatif dan tertutup, kini sebahagian besar pimpinan PAS boleh berbahasa Inggeris dengan baik ( yang jadi modal hubungan dgn bukan Melayu ).

Nampak macam elemen kecil tapi maknanya sangat besar.

Persoalanya sekarang, adakah UMNO yang akan bersidang beberapa hari lagi bersedia dengan perancangan strategik untuk menghadapi PRU 14? Atau adakah UMNO fikir bahawa PRU 14 masih jauh ?


3 comments:

  1. Dorang mana pikir...dorang tau macam mana nak SINGKIR yang cerdik cerdik

    ReplyDelete
  2. Umno nak fikir ? Fikir apa yer ? Ehh..susahlah nak fikir kan ? Jangan haraplah...

    ReplyDelete
  3. SELAMAT BERSIDANG !

    ReplyDelete