Negarawan

Negarawan

Saturday 21 December 2013

JANGAN SALAHKAN RAFIZI KERANA DIA BIJAK


Minggu ini sahaja Rafizi Ramli, Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat ( PKR ), tampil dengan dua berita besar. Peguam Negara terlibat dalam salah guna kuasa dan rasuah serta Kerajaan telah menghabiskan 5.6 bilion ringgit untuk tujuan yang tidak menguntungkan.

                                       Kenangan indah Rafizi bersama Anwar Ibrahim

Maka bersuaralah pelbagai pihak khasnya NGO mengkritik Rafizi, mengatakan Rafizi berbohong. Kenyataan Rafizi disiarkan di dalam Malaysian Insider, dipetik oleh blog blog pembangkang.

Manakala kritikan terhadap beliau dan tuduhan beliau berbohong tersiar dalam Utusan Malaysia atau Mingguan Malaysia. Kita boleh bayangkan bagaimana berkesannya strategi yang digunakan oleh Rafizi. Usah berbincang tentang benar atau bohong. Ini tidak penting. Yang penting persepsi telah berjaya diwujudkan.

                                                             Anak didik...

Saya mengesan keberanian Rafizi mengeluarkan berita fitnah ini adalah disebabkan kegagalan pihak yang difitnah membezakan antara ' isu undang undang dan isu politik '. Pembangkang lebih bijak menggunakan undang undang dan mahkamah untuk menutup mulut pihak lawan.

Rafizi tahu dan pernah berlakupun, tokoh politik UMNO ( entah mengapa ), tidak akan menyaman beliau. Begitu juga pemimpin kanan kerajaan. Rafizi mempunyai kaedah supaya tidak disaman.

Kadangkala kita sendiri menjadi ' hampir percaya ' kepada apa yang Rafizi katakan.
Kita menunggu Rafizi disaman, akhirnya ia tidak berlaku. Rafizi tampil pula dengan 
'perkara ' baru sedangkan perkara lama yang ditimbulkannya telah tertanam dalam kepercayaan rakyat.

Saya yakin perkara ini akan berlarutan hinggalah menjelang PRU 14. Pada ketika itu rakyat Malaysia sudah yakin bahawa segala yang Rafizi katakan adalah benar belaka!


No comments:

Post a Comment