Negarawan

Negarawan

Friday 13 June 2014

ULAR DALAM SELIMUT IDRIS HARUN !!


Pembangkang di Melaka boleh tidur lena. Tak perlu bekerja begitu kuat untuk memenangi PRU 14. Hanya sedikit gerakan bisik bisik, saya percaya kerajaan UMNO/BN akan dikalahkan dengan mudah.

Kerajaan UMNO/BN zalim terhadap orang Islam. Kerajaan langsung tidak memikirkan susah senang orang Islam dan memberikan tekanan tidak munasabah terhadap orang Islam yang mahu berniaga.

Pengundi Cina sudah pasti akan bersama DAP, pasti. Hanya orang Melayu yang menyelamatkan UMNO selama ini. Apabila orang Melayu ditindas, kecil hati dan merajuk, saya tidak fikir ada apa apa lagi kepada UMNO.

Melaka muncul negeri paling tinggi mengenakan sewa apabila para peniaga yang mahu berniaga di Bazar Ramadan Megadi di Jalan Hang Tuah, perlu membayar RM11,400 termasuk deposit RM2,000 bagi tapak seluas 20x20 kaki persegi.
Menjadikan kemudahan seperti elektrik, air, kawalan keselamatan jalan raya dan kos menceriakan kawasan sebagai alasan, Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB) menyifatkan harga itu lebih ‘murah’ berbanding sistem bidaan.
Datuk Bandarnya, Datuk Zainal Abu Bakar mendakwa, menerusi sistem bidaan yang diguna pakai MBMB sebelum ini, tapak bazar Ramadan bagi keluasan yang sama terutama di Taman Cempaka pernah mencecah RM16,500 pada 2011.
"Kadar sewa bagi khemah bersaiz 20x10 (kaki persegi) pula hanya RM6,800 termasuk RM1,500 deposit manakala khemah bersaiz 10x10 pula hanya RM2,300 termasuk RM1,000 deposit," kata Zainal.

Bandingkan pula dengan apa yang berlaku di Kelantan dan Selangor..

Keadaan itu ternyata jauh sekali berbeza dengan Kelantan apabila Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) tidak mengenakan sebarang sewa kepada peniaga bazar Ramadan di sekitar kawasan pentadbirannya.
MPKB-BRI sebaliknya hanya mengenakan bayaran RM66 untuk pendaftaran lesen perniagaan dan RM3 setiap hari bagi caj kerja-kerja pembersihan di setiap tapak bazar Ramadan kerana menyedari rata-rata peniaga adalah orang Melayu.
Sebuah lagi negeri yang memperlihatkan kenaikan kadar sewa bazar Ramadan ialah Selangor tetapi hanya membabitkan kawasan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS), namun masih tidak melebih RM600.
Bagi kawasan MBSA, kenaikan sewa itu berpunca daripada cagaran RM200 yang perlu dibayar oleh peniaga tetapi tiada alasan diberi mengenai kenaikan antara RM35 hingga RM70 bagi bazar Ramadan di kawasan MDKS.

Saya yakin Ketua Menteri ada alasan termasuk yang difikirkannya munasabah. Tapi saya dan ramai orang lain berpendapat apa jua alasan yang diberi, ia tetap menzalimi peniaga Melayu Islam !
Pemimpin gagal

2 comments:

  1. Sebenarnya kita di bawah ni yang bodoh. Kerja untuk parti, yang hancurkannya org atasan

    ReplyDelete
  2. Sekiranya berita ini benar maknanya Melayu dah makin hina di tanah sendiri

    ReplyDelete