Negarawan

Negarawan

Sunday 11 May 2014

TERBUKA TAPI TERTUTUP ?


Ini bukan soalan teka teki. Ini adalah gambaran sikap dan cara berfikir. Untuk lebih jelas, saudara patut membaca artikel di bawah :-

CNN boss: MH370 criticism ‘fine with us’

A policeman takes a nap beside a board written with messages for passengers onboard the missing Malaysia Airlines Flight MH370 during a closed meeting held between Malaysian representatives and Chinese relatives of passengers on Flight MH370 at Lido Hotel in Beijing May 2, 2014. Malaysia Airlines on Friday had put up notices to shut down service centres and stop providing accommodation for family members of passengers aboard the missing Flight MH370 in China. On Thursday, Malaysia released its most comprehensive account yet of what happened to missing Flight MH370, detailing the route the plane probably took as it veered off course and the confusion that followed. REUTERS/Jason Lee (CHINA - Tags: TRANSPORT DISASTER)
Messages for passengers onboard the missing Malaysia Airlines Flight MH370. (Jason Lee/Reuters)

 Think all the nasty, dismissive, derisive,sharp, snarky criticism of CNN for over-covering the story of missing Malaysia Airlines Flight MH370 has unsettled the network’s brass? Not openly, to judge from a remark that CNN Worldwide President Jeff Zucker made to Mashable: “I think that if people want to be critical of CNN for over-covering a story, that’s totally fine with us. Clearly, the audience has spoken and said that what CNN did was correct.” As we noted yesterday, the fact that CNN commissioned a poll on people’s views of MH370 — a poll that postdated a great deal of the anti-CNN sentiment — constituted a clear signal that the network didn’t give a whit what the commentariat was saying. As a matter of general practice, that’s a good way to go.

Jeff Zucker adalah orang kuat CNN yang selamanya bertunjang kepada kebebasan media, kebebasan bersuara dan segala macam kebebasan yang lain.
Dalam lain perkataan, ada kepercayaan bahawa CNN adalah juara yang memperjuangkan kebebasan bersuara.
Maka apabila berlaku tragedi MH 370, CNN telah beberapa kali mengkritik Kerajaan Malaysia kerana dikatakan menyembunyikan fakta dan berahsia. Dengan pantas, kenyataan CNN disambut oleh beberapa pemimpin pembangkang di Malaysia. Memang itu matlamat mereka.
Tetapi tahukah saudara mengapa artikel dan kenyataan keras, kasar dan angkuh di atas tersiar? Ia adalah reaksi kepada artikel ini...saudara baca di sini...dan ia lebih berbisa lagi apabila CNN menjadi bahan jenaka , bukan oleh Harith Iskandar atau Nabil Raja Lawak tetapi orang paling berkuasa di dunia..
teruskan bacaan saudara di sini...

Kenapa perkara ini saya timbulkan? Sebab MH 370 hakikatnya telah menimbulkan banyak perkara yang tidak kita sedari selama ini. Kita selama ini percaya sebagai kuasa besar yang menguasai berita dan laporan peristiwa, CNN benar benar jujur dan terbuka sebab nilai itulah yang sering mereka dendangkan. 
Namun apabila mereka sendiri dikritik, nampaknya mereka tidak boleh menahan diri daripada mengeluarkan kenyataan balas. Malangnya kenyataan balas mereka menunjukkan parut dan cacat yang selama ini mereka sembunyikan.

Kenyataan angkuh Jeff Zucker serta merta mengingatkan saya kepada seorang sahabat beliau yang berada dalam negara kita. Juga kononnya memperjuangkan keterbukaan tetapi apabila beliau terkena, tindakbalasnya jugak setara Jeff Zucker..


Demikianlah saudara, saya menulis artikel ini dengan harapan selepas ini kita tidak terus percaya jika ada seseorang atau sesuatu pihak mengaku mereka adalah yang terbaik, melainkan setelah kita melihat buktinya.

17 comments:

  1. Memang haramjadah puak ni. Depa kata kata boleh, kita kata depa tak boleh !

    ReplyDelete
  2. Aku selamanya tak percaya ejen yahudi.

    ReplyDelete
  3. Hah ! Hah ! CNN kaki putar!

    ReplyDelete
  4. Media kita kena kuat. Jawab tohmahan pihak luar.

    ReplyDelete
  5. Mereka patut contohi Hishamuddin. Soalan macamana pun dujawab dengan senyuman

    ReplyDelete
  6. MH 370 telah membongkar banyak perkara. Termasuk kepincangan CNN. Sekarang kita sudah jelas, siapa CNN sebenarnya.

    ReplyDelete
  7. Angkuh, sombong ! Dah lah jahat, buat sombong bodoh pulak !

    ReplyDelete
  8. Kita telah lakukan segalanya dalam menangani MH370. Larry King dan Obama tahu perkara ini. Jadi kita tak perlu menjawab tohmahan walau dari siapapun.

    ReplyDelete
  9. Jangan biadab dengan saya ! Kah ! kah ! kah ! kah ! Jangan biadab, jangan biadab ! Anwar bin Ibrahim...

    ReplyDelete
  10. Dengan satu kejadian, macam2 kebenaran terungkai... sekarang ramai da bukak mata kenal CNN tu mcm mana.. lagi best, kantoi da puak pembangkang sekutu CNN

    ReplyDelete
  11. CNN dan Anwar..satu spesis

    ReplyDelete
  12. Sampah yang terbuang. Itulah CNN. Suruh depa masuk Raja Lawak.

    ReplyDelete
  13. La ni terbongkar dah cerita sebenar sapa CNN ni....takkan orang ramai tak boleh pikir lagi.. tetapkan kepercayaan & keyakinan pada pemimpin kita

    ReplyDelete
  14. Ini semua kerja sampah... dieorang nak lawan tapi macam mana sampah nak lawan kebenaran? Mestilah kebenaran yang menang. Sebab tu Hishamuddin tak gentar dengan dieorang

    ReplyDelete
  15. Anwar dah takdak idea da mcm mana nak lawan kerajaan & Hishamuddin sekarang ni.. sbb tu beliau gunakan CNN untuk tarik perhatian orang ramai

    ReplyDelete
  16. CNN takkan berhenti dari mencari kelemahan. Kerajaan terutama Hisham perlu lebih peka & bijak dalam mengendalikan hal ni

    ReplyDelete
  17. Puak bodoh sombong, mcm ni lah....

    ReplyDelete