Negarawan

Negarawan

Tuesday 11 February 2014

TAK SILAP MEMENANGKAN DIA MT UMNO !


Selepas PRU 12 ( 2008 ), apabila UMNO/BN terasa ancaman pergerakan orang Cina untuk merampas kuasa dengan menjadikan PAS dan PKR sebagai tentera upahan,
orang Melayu khasnya aktivis dan penyokong UMNO mahu pemimpin UMNO terutama yang menjadi pemimpin kerajaan supaya lebih tegas dan berani berdepan dengan orang Cina dalam pelbagai aspek yang menjadikan mereka angkuh dan sombong.

Monopoli Cina dalam bidang perniagaan menjadikan mereka kuasa yang seakan akan tidak boleh diganggu gugat sama sekali. Negara seakan akan berhenti berdenyut tanpa Cina. Apabila Tsunami Cina diisytiharkan oleh Perdana Menteri selepas PRU 13, keresahan orang Melayu dan kesombongan orang Cina naik serentak.

Timbul perasaan betapa ruginya menjadi Melayu di Malaysia. Pemimpin UMNO yang jadi pemimpin kerajaan menjadi takut kepada orang Cina kerana bimbang hilang undi Cina apabila orang Melayu terbelah dua. Kesannya pemimpin UMNO hanya berani dalam kotak UMNO sahaja khasnya menjelang pemilihan.


Walau bagaimanapun tiba tiba timbul seorang tokoh yang sebelum ini kelihatan amat biasa dan tidak begitu menonjol. Datuk Ismail Sabri Yaakob, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani telah melakukan banyak perkara yang dilihat telah meruntuhkan tembok angkuh golongan peniaga Cina yang sedang memburu kuasa politik pula.

Pengumuman beliau tentang 'jihad memerangi orang tengah' rupa rupanya semacam tembakan meriam yang tepat mengena. Walaupun awalnya golongan ini sinis dan tidak bimbang tetapi apabila beberapa tindakan susulan dibuat, ia mula menampakkan kesan yang amat besar.

Pewujudan pasar tani, pasar pagi, pasar malam. Import ikan dan sayuran daripada luar negara oleh agensi kerajaan, kempen penurunan harga barang, penghapusan subsidi diesel untuk nelayan laut dalam, penetapan harga padi dan beberapa tindakan lain nyata telah melemahkan penguasaan Cina dalam perniagaan asas ini.

Terbaru apabila diumumkan langkah meletakkan pegawai SPRM di kementerian, dengan sendirinya akan memantapkan tindakan penguatkuasaan yang selama ini menjadi cabaran kerajaan.

Sebelum ini ada pandangan banyak peraturan dan undang undang semacam tidak lut kepada peniaga Cina yang besar, namun apabila pegawai SPRM ditempatkan walaupun secara rahsia, barangkali kekebalan mereka akan hilang.

Rakyat terbanyak khasnya ahli UMNO sedang menilai dan berasa bangga. Di tengah retorik pemimpin pemimpin UMNO yang lain, Ismail Sabri nampaknya tampil bertindak dengan serampang beberapa mata. Membenam keangkuhan Cina, menjaga kebajikan rakyat dan kembali mengangkat maruah Melayu



2 comments:

  1. ADALAH DIKHUATIRI SI MAIL NI PUN HANGAT2 TAHI AYAM MACAM MENTERI2 YANG LAIN TU

    ReplyDelete
  2. Ismail sudah memulakan langkah. Ada menteri tak mula langsung, kira oklah tu..

    ReplyDelete