Negarawan

Negarawan

Tuesday 18 November 2014

ORANG MENYAMPAH CARA HISHAMMUDDIN !

KUALA LUMPUR 17 Nov - Bukan mudah mengembalikan seramai 43 janazah penumpang Malaysia dalam pesawat penerbangan Malaysia Airline (MAS) MH17 yang telah dikembalikan ke tanah air baru-baru ini berikutan ia merupakan tanggungjawab besar untuk menangani kes tersebut.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata beliau melahirkan rasa syukur apabila 43 jasad tersebut dapat dikembalikan meskipun kini banyak spekulasi yang timbul berhubung tragedi pesawat MH17 itu.

"Saya terharu dan bersyukur apabila sekurang-kurangnya dalam MH17 ini ada pendedahan sedikit kerana penumpang telah pun dikembalikan kepada keluarga.

"Itu bukan satu perkara yang mudah iaitu seramai 43 penumpang telah selamat dikembalikan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika membuat sidang media selepas menerima kunjungan Kehormat daripada Komander Pasukan Marin Amerika Syarikat di Pasifik, Leftenan Jeneral John Toolan Jr. di Kementerian Pertahanan di sini, hari ini.
hishammuddin, hishamuddin tun hussein onn, datuk seri hishammuddin hussein onn, MH17, MH370,Komander Pasukan Marin Amerika Syarikat di Pasifik, Leftenan Jeneral John Toolan Jr.,  pas, dap, pkr, parti keadilan rakyat, anwar liwat, anwar peliwat, akta hasutan

Menurut Hishammuddin, badan-badan antarabangsa yang telah diwujudkan akan dilihat sebagai konteks oleh kerajaan sekiranya suspek yang menembak jatuh pesawat MH17 dapat dikenal pasti.

Katanya, cara suspek untuk dibawa ke mahkamah juga perlu dilihat dalam konteks badan-badan antarabangsa.

"Jika Perdana Menteri tidak berbincang dengan pihak berkenaan tidak mungkin kita menerima kotak hitam, kita boleh mengambil alih kawasan nahas ketika itu dan kembalikan jasad serta jenazah.

"Sama ada mereka yang menembak jatuh itu dapat dikenal pasti, cara bagaimana mereka ini akan dibawa ke mahkamah. Makhamah mana yang kita hadamkan? Itu mesti kita lihat dalam konteks badan-badan antarabangsa yang telah diwujudkan.

"Itu merupakan cara kita daripada dahulu lagi dan ia akan dibincangkan di peringkat tertinggi," katanya.

Sebelum ini, Russia mengeluarkan bukti imej satelit mengukuhkan dakwaannya bahawa pesawat MH17 ditembak jatuh oleh pesawat pejuang Ukraine dan bukannya peluru berpandu dari darat ke udara.

Ia berikutan tersebarnya imej satelit yang menunjukkan peluru berpandu dari jet pejuang disasarkan ke arah pesawat penumpang dengan yang disiarkan oleh stesen televisyen utama Russia sejak malam tadi.

Laporan itu mendakwa gambar itu diambil daripada satelit Amerika Syarikat (AS) atau British.

Penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu terbang melalui ruang udara wilayah bergolak di timur Ukraine ketika ia hilang dari radar.

Seramai 283 penumpang termasuk 80 kanak-kanak dan 15 anak kapal terbunuh dalam tragedi itu.

Ketika punca tragedi MH17 masih menjadi bahan perbalahan antarabangsa, Ukraine dan kerajaan di barat mendakwa ia ditembak jatuh oleh puak pemisah yang pro-Russia manakala stesen televisyen Russia di Moscow sejak minggu lalu menayangkan apa yang mereka dakwa bukti baharu pesawat MH17 sebenarnya ditembak jet pejuang tentera udara Ukraine.

Ulasan

Ada orang tidak suka 

1. Menteri Pertahanan bercakap perkara ini berulang kali.
2. Menteri Pertahanan selalu mengangkat PM.

Saya meneliti perkara ini samada melalui media dan cakap cakap di kedai kopi.
Saya bimbang jika ' idea ' yang sama dikongsi oleh orang UMNO sebab kita nampaknya jauh berbeza dengan PAS dari sudut ini.

Dalam PAS ' imej Tok Guru, Ulama bahkan sesekali menghampiri keramat dicetuskan oleh orang orang tertentu sehingga Nik Aziz, Hj Hadi ( Contoh ) begitu dimuliakan kerana status yang diwujudkan ini.

Ini pembinaan karektor. Saya fikir inilah yang cuba dilakukan oleh DS Hishammuddin. Dalam pada begitu ramai menghentam PM kiri dan kanan DS Hishammuddin membawakan makna lain tentang PM. Inilah rahsia mengapa organisasi menjadi kuat. Ketua perlu ' lebih ' daripada orang lain.

Saya juga hairan kenapa orang marah kepada DS Hishammuddin kerana bercakap tentang kejayaan kerajaan dalam hubungan antarabangsa MH370 dan MH 17. Usaha kerajaan menangani perkara ini diiktiraf dunia dan kita pulak tidak gembira dengannya. Saya harap biarlah pembangkang saja yang sinis dan negatif. Malah jika ada dalam kalangan orang UMNO tidak suka perkara ini disebut maknanya mungkin ada yang mahu PM dan Kerajaan lebih banyak kegagalan...

6 comments:

  1. Tak usah terikut dgn pembangkang. Puak tu depa ja betoi. Ini mmg kejayaan kerajaan.

    ReplyDelete
  2. Ada orang dalam UMNO dah rasa dia lebih hebat dari Najib

    ReplyDelete
  3. Saya pernah baca kritikan terhadap Hishamuddin dalam FB. Tapi ia datang dari sebelah Pakatan. Normallah.

    ReplyDelete
  4. Adab UMNO , pemimpin dihormati. kalau nak tegur dalam keadaan yang sopan. lainlah PAS, redah jer...

    ReplyDelete
  5. Aku jangka DS Najib akan dicabar. Sebab itu Hisham cover kuat la ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang sedang dipaksa turun Hj Hadi. UMNO tak gila sangat aku rasa.

      Delete