Negarawan

Negarawan

Saturday 16 November 2013

TAKUT SAYA MEMBACA BERITA INI !


Johari menang Ketua Pemuda UMNO Rompin.

Muadzam Shah, Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Datuk Kapten ( B ) Mohd Johari Hussain menang jawatan Ketua Pemuda UMNO Bahagian Rompin dalam pemilihan semula di Dewan Besar DARA, di sini semalam.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri ( ADUN ) Tioman menang dengan majoriti 172 undi dalam saingan satu lawan satu apabila memperolehi 187 undi, mengalahkan lawannya yang juga penyandang Datuk Mohamad Shafri Abdul Aziz yang memperolehi 15 undi.

Pada pemilihan 12 Oktober lalu, Johari tewas dengan majoriti 6 undi-
Petikan Berita Minggu 17 Nov 2013.

Sekali pandang berita di atas adalah berita biasa. Tetapi jika diteliti, tersirat beberapa perkara yang wajar diberi perhatian.

1.  Pemilihan semula ini berlaku kerana protes. Ini bermakna ada kalangan Pemuda yang tidak dapat menerima keputusan lantas melakukan protes dan protes mereka dilayan oleh JK Pemilihan parti. Hakikatnya menang kalah adalah ' cerita dalaman ' UMNO.

2. Pada 12 Oktober Johari tewas 6 undi, manakala pada 16 Nov Johari menang dengan majoriti 172 undi. Perwakilan tentunya orang yang sama.
Persoalannya ialah bagaimana dan mengapa perwakilan Pemuda UMNO berubah sokongan mereka secara 360 darjah dalam tempoh sebulan.

Pemuda UMNO Malaysia harus melihat perkara ini secara serius. Pemuda nampaknya betul betul berpolitik dalam UMNO sehingga 'peristiwa begini' boleh berlaku.

Sedangkan umum bercakap tentang kelesuan Pemuda UMNO dalam usaha menawan pengundi dalam PRU13 dan PRK Sungai Limau.

Pemuda UMNO dilihat beri fokus yang salah dan ini amat bahaya kepada parti khasnya dalam mendepani PRU 14.

Saya dapat mengesan gerakan menyeluruh dan mendalam Pemuda PAS khasnya di peringkat akar umbi. Program kenduri, mengurus jenazah dan program kesukanan hampir berlaku setiap masa di kampung kampung.

Pemuda PAS dilihat lebih rapat dengan pengundi muda.

Adakah Pemuda UMNO menyedari perkara ini ?


2 comments:

  1. bukan tak pernah rasa..tapi Melayu mudah lupa

    ReplyDelete
  2. Sesuatu yang dapat diperhatikan, UMNO sangat ghairah dalam pemilihan tapi sejuk dalam pilihanraya.

    ReplyDelete