Negarawan

Negarawan

Sunday 23 February 2014

CIKGU TERLAMPAU !


Kita hormat dan kasih kepada guru guru kita. Walaupun dah berpuluh tahun meninggalkan alam persekolahan, tetapi rasa hormat kita kepada guru guru kita tak pernah berkurang.

Benar, tanpa guru siapalah kita sekarang ini.


Kerajaan pun nampaknya letakkan guru dalam kelasnya yang tersendiri. Suara, keluhan dan rintihan mereka sentiasa mendapat perhatian. Malangnya saya percaya bukan semua suara guru sampai kepada kerajaan.

Ada pegawai atasan di Jabatan atau Kementerian tidak memberikan laporan yang sebenar kepada Menteri atau Timbalan Menteri. Sebab itu apabila Tan Seri Muhyiddin Yassin turun ke sekolah memantau pelaksanaan PBS, beliau nyata terkejut mendengar sendiri suara hati para guru.

Dengan segera, arahan dikeluarkan agar PBS ditangguhkan sehingga satu masa yang akan diputuskan kemudian. Kerajaan akan buat kajian, melakukan penambahbaikan. Guru berasa lega kerana mereka difahami.

Nampaknya perkembangan ini tidak menggembirakan segelintir orang. Setelah gagal menghasut guru untuk berdemo, PAS tampil dengan pelbagai dakwaan yang sebenarnya tidak terbukti kebenarannya.

Bekas guru yang kini menjadi aktivis PAS, Normala Sudirman mendedahkan ada guru ditukar, digantung dan ada yang dipecat kerana berbeza pandangan dengan kerajaan.

Jahat sebenarnya Cikgu Mala ini. Membuat tuduhan bagi menimbulkan kebencian kepada kerajaan. Barangkali Cikgu Mala tidak bersyukur, sebagai aktivis parti tiada seorangpun menyingkap masa lalu beliau yang amat berduri. Bahkan jika ada yang tergamak membocorkannya, saya percaya Cikgu Mala akan malu kerana akhlaknya...



No comments:

Post a Comment