Negarawan

Negarawan

Saturday 19 April 2014

BLOGGER PAS AKUI DR. ZUL SENGAL !!


SENGAL NI MAKNANYA BODOH/ TOLOL...


SATURDAY, APRIL 19, 2014

Woit Dr. Zul, tolong jangan heret PAS Pusat dalam politik "sengal" hang

Woit Syeikh, tak payahlah nak bawak ke PAS Pusat berkait dengan Majlis Fatwa Negra tu tentang "R.I.P"
Jangan bagi keliru masyarat kelak seolah-olah PAS tidak menghormati mahupun menghargai jasa mendiang Karpal Singh yang maut ketika terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Tak payahlah nak berpolitik perkara ini.
Apa, kalau tak kata "R.I.P" bermakna kita tidak menghormati mendiang ke?

Sekarang sudah jelas, majoriti masyarakat dari pelbagai Agama, bangsa hatta dari PAS sendiri pun sudah pergi memberi penghormatan terakhir kepada mendiang. Ramai pimpinan PAS pergi. So, apa masalahnya?
Fatwa itu datang dari Majlis Fatwa Kebangsaan, bukannya dari PAS. Tentu mereka ada hujah dan alasan.

Lainlah kalau PAS Pusat melarang ahlinya pergi buat penghormatan

Biro politik sudah tandus idea ke, hingga 'benda' seperti ni pun nak bawak kepada Mesyuarat. Kalau Syeikh merasakan boleh menggunakan "R.I.P", gunakanlah, tak ada siapa nak halang Syeikh, janganlah mengheret PAS Pusat dalam kes ni.

'Sengal" betullah sesetengah cerdik pandak ni.

Kita tak nafikan menghormati jasa dan kegigihan mendiang dalam menegakkan keadilan, so apa masalahnya. Dalam masa yang sama kita jugak menghormati keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan.

Apakah kalau kita pergi beri penghormatan tapi dalam masa yang sama kita tidak kata "R.I.P.", itu keluarga mendiang akan kecik hati?

Hentikan buang masa Tok Syeikh.

Sekali lagi, Zul, tak payahlah hang nak lebih sudu dari kuah. Tolong jangan nak mengheret PAS Pusat dalam isu R.I.P. Cadangan hang tu memberi perspektif pada masuarakat seolah-olah PAS ni yg menentang Majlis Fatwa Kebangsaan.


al-brangionline:

Kami tak mahu Tok Syeikh sendiri "R.I.P" (Rest in politic di Kuala Selangor)
___________________________________________________________________
7:11PM - 18 Apr 2014

PAS AKAN BINCANG FATWA RIP


PAS akan bermesyuarat pada hari Isnin depan untuk membincangkan kontroversi yang timbul daripada penggunaan perkataan "RIP" atau rest in peace (bersemadi dengan aman) yang amat tidak digalakkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

"Kita akan membangkitkan isu ini pada mesyuarat biro politik di Kuala Lumpur dan kita akan tetapkan pendirian kita," kata pengarah pusat kajian PAS, Dr Dzulkefly Ahmad, yang ditemui pada majlis berjaga mendiang Karpal SIngh di Pulau Pinang hari ini.

Keputusan itu kemudiannya akan dipanjangkan kepada kepimpinan pusat parti, kata bekas MP Kuala Selangor itu lagi.

Menurut Dzulkefly, perkara itu adalah sensitif kerana pemergian seorang negarawan seperti Karpal Singh, layak mendapat penghormatan dan pengiktirafan.

Turut bersama Dzulkefly adalah MP Tumpat, Kamaruddin Jaafar yang berkata kini adalah masanya untuk menghormati Karpal dan jasa-jasanya, dan bukan menghamburkan sebarang pendapat atau komen negatif.

Membincangkan ungkapan RIP, fatwa MFK menyebut, amat tidak digalakkan untuk mengucapkannya ungkapan RIP kepada seorang bukan Islam.

Fatwa itu berkata, RIP adalah ucapan doa yang biasa diucapkan dalam agama Kristian terutama mazhab Katolik sejak abad ke-18 dan diukir pada batu nisan masyarakat mereka.

Ia juga, menurutnya, mengandaikan bukan Islam akan mendapat rahmat Tuhan sebagaimana doa asal dalam bahasa Latin, sedangkan seseorang yang mati dalam kekufuran tidak mendapat keampunan dan rahmat Tuhan. [sumber.]

No comments:

Post a Comment